İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Balıkesir’in Ayvalık ilçesindeki Vilayetler Konutu’nda 81 ilin Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürünün iştirakiyle düzenlenen kıymetlendirme toplantısına telekonferans yoluyla katıldı.
Burada yaptığı konuşmada, nüfus ve vatandaşlık işlerinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Türkiye’ye verdiği vizyon çerçevesinde “büyük devrim”lere imza atıldığını belirten Soylu, vatandaşların artık nüfus yönetimlerinde apayrı bir çehreyle karşılaştıklarını söyledi.
Nüfus müdürlüklerinde çalışanların güler yüzleriyle çok değerli bir hizmet kervanının yapıcıları haline geldiklerini lisana getiren Soylu, şoför dokümanı ve pasaportların da nüfus müdürlüklerinde verilmeye başlandığını anımsattı.
“Şu ana kadar biyometrik, yani birinci jenerasyon 10 milyon pasaport vermiş olduk”
Soylu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Şu ana kadar biyometrik, yani birinci jenerasyon 10 milyon pasaport vermiş olduk. Yalnızca bu yıl şu ana kadar 2 milyon 528 bin pasaport verdik. Bu sayı, 2021 yılında kaçtı? 2022 için 10,5-11 aydan bahsediyorum, 2021 yılı içerindeki toplam 12 aylık sayı ise 2 milyon 188 bindi. Bu ayı karşılaştırdığımızda 1 milyon 750 bin geçen yıl, 2 milyon 528 bin bu yıl vermiş olduk. Yani 750 binin üzerinde fazla pasaport verdik. Neye karşın? Dünyadaki çip krizine, geçmiş yıllarda pandemiden ötürü yaşanılan birtakım eksiklikler sonrası bu yıl bir talep patlamasıyla karşı karşıya kalınmasına karşın.”
Soylu, bir hafta sonra, genel pasaportları 3-4 gün içinde adrese teslim edebilme imkanına kavuşulacağını bildirdi.
Dünyadaki çip krizinin kendilerine çok kıymetli bir kazanım sağladığını kaydeden Soylu, Cumhurbaşkanı Erdoğan’a sorunu ilettiklerini ve Erdoğan’dan bunun Türkiye’de üretiminin yapılması talimatını aldıklarını anlattı.
Darphane ile iş birliği içinde yıllar evvel rastgele bir biyometrik datayı içermeyen pasaportu ürettiklerini hatırlatan Soylu, bu defa o pasaportu dünya güvenlik standartlarında üretmeye başladıklarını söyledi.
Soylu, “Yeşil pasaportlardan başladık. Allah nasip ederse pazartesi günü prestijiyle da genel pasaportlarla devam edeceğiz ve Türkiye’nin yerli ve ulusal pasaportunu böylelikle ürettik.” dedi.
Bunun kendilerine yeni bir ilham daha verdiğini belirten Soylu, “Cumhuriyet’in birinci asrı bitip ikinci asrı başlarken hem kimlik kartlarımızı hem pasaportlarımızı yeniden Cumhuriyetimizin ikinci asrına, Cumhuriyet’in 100’üncü yılına uygun halde gerçekleştireceğiz.” tabirini kullandı.
Yarım kalan Mekansal Adrese Dayalı Kayıt Sistemi’nin (MERNİS) tamamlandığını belirten Soylu, bankaların da Elektronik Kimlik Doğrulama Sistemi’ni (EKDS) kullanmaya başladıklarını söyledi.
“EKDS’yi tapu müdürlükleri de kullanabilecek”
Soylu, “EKDS’yi Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünün bütün ilçe müdürlüklerinin de kullanabileceği bir açılışı önümüzdeki hafta daima birlikte gerçekleştireceğiz. Böylelikle parmak iziyle kimlik kartının doğrulandığı, dolandırıcılığa ve mağduriyete sebebiyet vermeyecek süreçlerin gerçekleştirildiği yeni bir pencereyi açmış olacağız. Yeniden noterler ve bankalar tıpkı kapsam içerisindedir.” diye konuştu.
Nüfus müdürlüklerinin üzerindeki yükü alması hedefiyle 200’den fazla noktaya yerleştirilen “Nüfusmatik”lerin sayısının yakın vakitte artırılacağını bildiren Soylu, e-Devlet platformunda Bakanlığın sorumluluğundaki 44 sürecin gerçekleştirilebildiğini, buradan günlük 500 bin, yıllık 110 milyon süreç yapıldığını anlattı.
Nüfus alanında hayata geçirilen “devrim”lerde nüfus işçisinin hissesinin büyük olduğunu vurgulayan Soylu, şunları kaydetti:
“Hatırlıyorum, ‘3’ü bir yerde’ye (kimlik kartı, şoför evrakı ve pasaport) geçtiğimiz an, ‘Hepsini bir günde geçirmek gerekir mi?’ sorusunu her vakit kendime sorarım. Lakin hepimiz bir çılgınlık yaptık ve sonuç prestijiyle bir günde geçerek bir problemin şayet inanılırsa nasıl başarılabileceğini ortaya koyduk. Bütün bunlar aslında Nüfus ve Vatandaşlık İşlerinin çok uzun vakittir gelen serüveninin, emeklerinin ve deneyimlerinin taçlanmış bir numunesidir.”
“Vatandaşların yüzde 15’i randevuya gelmiyor”
Soylu, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün yalnızca vatandaşlara hizmet vermediğini, tıpkı vakitte teknoloji ve hizmet standardında geldiği nokta prestijiyle krizleri yönetme başarısıyla dünyaya örnek bir yolda bulunduğunu tabir etti.
Özellikle kasım ve aralık aylarında vatandaşların kimlik, ehliyet ve pasaport taleplerinin arttığına dikkati çeken Soylu, “Nüfus yönetimimizin oluşturduğu memnuniyete halel getirmemek için, bizim hakkımızda olumsuz bir izlenime kapılmamaları için yapmamız gereken biraz daha fedakarlık ortaya koymaktır. Bilhassa yönetici olan sizler, masraf gitmez ilçe nüfus müdürlerini toplayarak bu mevzuda acil önlemleri alma konusunu ortaya koymalısınız.” diye konuştu.
Soylu, vatandaşların ortalama yüzde 15’inin aldıkları randevuya gelmediklerini belirterek, randevuya gitmeyenlerin, bir sonraki randevularının muhakkak bir müddet sonra verileceğine ait bilgilendirilmelerini istedi.