Atatürk Kültür Merkezi’nin (AKM) yanına bir heykel yerleştirildi. İBB Genel Sekreter Yardımcısı Becerikli Polat, “Taksim Meydanı’na yapılan bu rezalet anında durmalı” diyerek reaksiyon gösterdi.
Eserin sahibi Semih Eskicioğlu da tenkitlere cevap olarak geçen yıl nisan ayında düzenlenen müsabakayı kazandığı için heykelin konulduğunu söz etti.
‘ESERİN KISSASINA, MÜSABAKANIN KONUSUNA UYGUN OLARAK YAKLAŞTIM’
DHA’nın haberine nazaran, sanatseverleri yenilenen yüzüyle karşılayan Atatürk Kültür Merkezi’nin mimarisini kalıcı sanat yapıtları ile zenginleştirmek maksadıyla geçen yıl nisan ayında Heykel Müsabakası düzenlendi. Heyetin değerlendirmeleri sonucunda da müsabakayı kazanan sanatçı, iç mimar ve dizayncı Semih Eskicioğlu oldu. Müsabaka şartnamesinde belirtilen etraf ile ahenk, yenilikçi yaklaşım, mimari ile kesin diyaloga girmesi üzere kriterleri karşılayan eser, geçtiğimiz hafta tam haliyle Atatürk Kültür Merkezi’nin çabucak yanına yapıldı.
Eskicioğlu, tenkitlerle ilgili “Her şey zati eleştirilmelidir fakat tenkidin bir bilgiye dayalı olması gerekir. Bilgiye ulaşmak da günümüzde çok kolay. Bu müsabakanın heyetini, nasıl buraya konduğunu, benim buraya başıma nazaran bir şey koyamayacağımı araştırıp sonrasında eleştirilirse bu formda daha çok memnun olurum. Bu büsbütün sübjektif bir problem. Kıssaya dayanarak yakıştırılamamasını tercih ederim” tabirlerini kullandı.
Yarışmanın ayrıntılarını paylaşan Eskicioğlu, “Herkese açık bir müsabakaydı. 80 kişi ortasından birinci oldum. Yarış bir heykel müsabakası. Müsabakanın konusu Atatürk Kültür Merkezi binasıyla, yerleşkesiyle, cepheyle uyumlu diğer bir yere konulduğunda manası olmayacak, yalnızca buraya ilişkin olan bir heykel üzere daha uzun bir alt metni de olan bir kıssası var. Yapıtın öyküsüne, yarışın konusuna uygun olarak yaklaştım” dedi.
‘SANATIN KENTE YAYILMASINI TEMSİL EDİYOR’
Eserinde ne anlatmak istediğini belirten Eskicioğlu, “Cepheyle, kentin siluetiyle bütünleşmesi açısından formunu oluşturan şey opera binasından çıkan ses dalgalarını, metaforik olarak bunu dalgalandırması. O da sanatın kente yayılmasını temsil ediyor. Sonrasında daha düz bir forma bürünüyor. O da kentle bütünleşen bir forma dönüşmesi. Aydınlatması da bunu destekliyor. Opera binasında aktiflik olduğunda bir dalgalanma efekti oluyor. Renginin sıçraması da tekrar, hafif bir kırmızılık, opera binasıyla büsbütün bütünleşmesiyle ilgili bir öyküsü var. Asıl vurgulu kısmıysa şeffaf olması. Buraya daha klasik kapalı bir heykel yapılabilirdi, aslında yarışta bu fikrin öne çıkmasının sebebi de buydu, şeffaf bir strüktürünün olması” diye konuştu.
Eskicioğlu, “Kapalı bir heykel yapıldığında içinde bu türlü bir strüktür olacaktı, aslında uzaktan bakıldığında büsbütün mütevazi, kaybolabilen bir eser olması. Bence her şey aslında eleştirilmelidir lakin tenkidin bir bilgiye dayalı olması gerekir. Bilgiye ulaşmak da günümüzde çok kolay. Bu yarışın heyetini, nasıl buraya konduğunu, benim buraya başıma nazaran bir şey koyamayacağımı araştırıp, sonrasında eleştirilirse bu biçimde daha çok memnun olurum. Bu büsbütün sübjektif bir sorun. Öyküye dayanarak yakıştırılamamasını tercih ederim” dedi.
‘İsimsiz Heykel’ isimli yapıtı yorumlayan Mimar Ahmet Erkurtoğlu da, “Atatürk Kültür Merkezi günümüzün çağdaş mimarisini yansıtan bir eser. Bir vatandaş gözüyle heykele baktığınız vakit beton atılmadan kalıbı sökülmüş karkas bir yapıya benziyor. Bir yarış projesi, bedelli heyet üyeleri var. Etrafla, binanın kitlesel formuyla ve işleviyle ilgili bir eser ortaya koyulmuş. Bu açıdan bakıldığında hoş bir eser kazandırılmış. Form ne olursa olsun bir sanatkarın yaptığı yapıta hürmet duymak gerekir diye düşünüyorum. Heyet üyeleri, tüm eserler ortasından üç tane seçip de halkın onayına sunulsaydı ve birinci olsaydı o vakit hiç tenkide, yoruma gerek kalmazdı diye düşünüyorum. Tekrar de bu yapıtı yapan genç meslektaşımızı tebrik ediyorum. Mimarlık, tasarım, heykeltıraşlık bir yaratıcılıktır. Burada genç meslektaşımız binanın formunu ele almış, oradaki işlevi ele almış. Bitkilerle bütünleşmesini sağlamış. Buna hürmet duymak gerekir diye düşünüyorum. Kitlenin çok büyük olması eleştirilebilir ancak sonuçta bir sanatkarın ürünüdür” sözlerini kullandı. (HABER MERKEZİ)